Welkom op Codingkids

Programmeren voor kinderen

Maak een Functie

Van een stukje code dat je steeds weer laat terugkomen in je programma kun je een functie maken. Dat scheelt veel typwerk en het geeft je programma meer overzicht en structuur. In deze les gaan we functies schrijven voor de kleuren loops die we in de vorige les gemaakt hebben. Een functie zier er zo uit:

void blauw(){ CircuitPlayground.clearPixels(); delay(100); for (int n=0; n<10; n=n+1) { CircuitPlayground.setPixelColor(n,0,0,255); delay(200); } }



Onderdelen van een functie

Return Type

Een functie schrijf je helemaal onderaan in je Sketch. Een functie begint met een Return Type. In ons voorbeeld we gebruiken void, vertaald naar het Nederlands betekent dit leegte. Er wordt mee bedoelt dat deze functie niks teruggeeft aan je programma. Zo is er bijvoorbeeld ook een Return Type int. Dit geeft dus een geheel getal terug aan je programma.

Naam

Achter void kom de naam van je functie. Je mag de naam zelf bedenken maar je mag niet alle namen gebruiken. Woorden van de programmeertaal zelf mag je niet gebruiken. Verder mag de naam niet beginnen met een cijfer. Achter de naam van je functie komen deze haakjes ()

Function Body

Tussen de accolades { } komt de Function Body. Hier komen de statements, dus wat de functie moet doen.



De functie aanroepen

Je kunt je functie aanroepen in de void setup() of in de void loop(). In het voorbeeld hieronder wordt het aangeroepen in de void loop zodat het blijft herhalen:

Typ onderstaad voorbeeld over en probeer het uit. Als je de Sketch van de vorige les pakt kun je deze makkelijk aanpassen met wat kopieer en plak werk. Zorg ervoor dat je met tab inspringt op de juiste plek.

functie

Opdracht

Aan de hand van het voorbeeld van de functie blauw() maak je nu ook nog 2 functies voor de kleuren rood en groen. Roep de functies aan in de void loop() van je Sketch.

Een voorbeeld: rood, groen en blauw functies



Het Kleurenwiel

Als je in een herhaling meerdere kleuren wilt weergeven kun je begruik maken van een functie colorWheel();. In onderstaand voorbeeld kun je zien hoe je deze functie gebruikt:

for (int n=0; n<10; n=n+1){
      CircuitPlayground.setPixelColor(n, CircuitPlayground.colorWheel(25*n));
      delay(200);
   }


Experimenteren

Kun je deze fucties maken: DraaiLinksOm en DraaiRechtsOm? Kijk in de vorige les hoe je de draai de andere kan op kan laten gaan.

Een voorbeeld kun je hier vinden: Voorbeeld functies DraaiLinksOm en DraaiRechtsOm

Kun je nog meer kleuren functies bedenken, bijvoorbeeld voor orangje en paars of voor het kleurenwiel?

Volgende les: Argumenten meegeven aan een functie

Terug naar de lessen





Share on Facebook Share on Google+ Share on LinkedIn Share on Twitter





Ondersteun deze website!