Welkom op Codingkids

Programmeren voor kinderen

Teleport tour

Vind je locatie

Open een nieuw Python document en begin de eerste regel met de import van de Minecraft library:

from mcpi.minecraft import Minecraft

Maak de variabele mc en maak daarmee de verbinding met Minecraft:

mc = Minecraft.create()

Om je locatie te vinden, typ je:

x, y, z = mc.player.getPos()

Maar wat is eigenlijk x, y en z? De x en de z zijn de looprichtingen (vooruit/achteruit of links/rechts) en y is boven/beneden.

Het is zo dat getPos() de locatie van dat moment geeft, en als je van locatie veranderd in het spel, dan moet je de de function opnieuw aanroepen in Python als je de nieuwe locatie wilt hebben.

Wil je weten welke waarden er nu in x, y en z zijn opgeslagen? Dat kun je doen met print:

print x print y print z

Teleporteren

In plaats van je locatie op dit moment kun je ook teleporteren naar een andere locatie.

x, y, z = mc.player.getPos()

mc.player.setPos(x, y+100, z)

Hiermee Teleporteer je 100 blokken hoog in de lucht. Je komt dus hoog in de lucht maar je valt ook meteen weer naar beneden.

Lukt het je om ergens naar toe te teleporteren? Hieronder een voorbeeld:

x, y, z = mc.player.getPos()

mc.player.setPos(x+85, y+10, z-90)

Voor de waarde van x en z moet je niet te grote getallen invullen, de wereld gaat maar van -127 tot +127.

Om een Teleport tour te maken moet je boven aan je programma de library time importeren. Dus typ deze regel bovenin je programma:

import time

We gaan nu naar het eind van de wereld reizen, we bezoeken alle hoeken van de wereld. Na elke hoek wachten we 4 seconden voor we weer verder reizen. Hieronder een voorbeeld van je programma:

from mcpi.minecraft import Minecraft import time mc = Minecraft.create() mc.player.setPos(127, 10, 127) time.sleep(4) mc.player.setPos(-127, 10, 127) time.sleep(4) mc.player.setPos(-127, 10, -127) time.sleep(4) mc.player.setPos(127, 10, -127) time.sleep(4)

Is je reis om de wereld gelukt? Bedenk nu je eigen Teleport Tour!. Ik wens je een goede reis!

Ga naar de volgende les: Blokken plaatsen

Ondersteun deze website!

Copyright © 2016 Tamara Heskamp