Welkom op Codingkids

Programmeren voor kinderen

Original text
Rate this translation
Your feedback will be used to help improve Google Translate

Python ster tekenen

  Powered by Google TranslateTranslate

Voordat je aan deze les begint moet je eerst de les vierkant tekenen gedaan hebben. In deze les gaan we verschillende sterren tekenen, we beginnen met een ster met 5 punten.

Open Python 3 en open een nieuw blaadje met File, New File.

Hieronder zie je de regels die je moet intypen.

import turtle for i in range (5): turtle.forward(200) turtle.left(144)

De eerste regel import turtle is nodig als eerste regel omdat je daarmee aangeeft dat je de Turtle module in je programma gebruikt, er zijn heel veel modules, bijvoorbeeld de random module voor genereren van willekeurige getallen de tkinter module voor het maken van windows voor je programma.

De volgende regel for i in range (5): geeft aan dat de regels die eronder staan 5 keer herhaald moeten worden. De regel turtle.forward(200) laat de turtle 200 pixels naar voren gaan, de regel turtle.left(144) geeft aan dat de turtle 144 graden draait.

Sla het op in Documents en geef het een naam. Test het programma met F5.



Kun je nu zelf bedenken hoe je de lijn een kleurtje geeft? En de lijn dikker maken? En een achtergrondkleur? Je kunt ook nog even terug kijken in de les vierkant maken.





Ster met veel punten

Laten we nu een ster maken met veel punten. Typ onderstaad programma over en sla het op en test het met F5:

import turtle for i in range (18): turtle.forward(200) turtle.left(100)

En probeer ook eens dit voorbeeld:

import turtle for i in range (90): turtle.forward(200) turtle.left(92)

Kun je zelf ook een ster bedenken met heel veel punten? Probeer ook met kleurtjes te werken. In het onderstaande voorbeeld komt er de opdracht turtle.begin_fill()en turtle.end_fill()bij. Type het over en kijk wat er gebeurt:

import turtle turtle.color("yellow") turtle.bgcolor("black") turtle.begin_fill() for i in range (18): turtle.forward(200) turtle.left(100) turtle.end_fill()

Verplaatsen op het papier

Tot nu toe begonnen we altijd te tekenen met de Turtle in het midden van het blaadje. We gaan nu de turtle verplaatsen zodat hij ergens anders op het papier kan beginnen. De turtle kan met turtle.up()van het papier af, en met turtle.down() op het papier gezet worden. met turtle.setposition(x, y) kun je de turtle naar een andere plek toe brengen. Je moet dan dus de x en y waarde van die plaats hebben. Probeer onderstaand voorbeeld maar eens uit. Je kunt het kopieren en plakken.

import turtle turtle.color("blue") turtle.begin_fill() for i in range (5): turtle.forward(100) turtle.left(144) turtle.end_fill() turtle.up() turtle.setposition(0, 100) turtle.down() turtle.color("red") turtle.begin_fill() for i in range (5): turtle.forward(100) turtle.left(144) turtle.end_fill() turtle.up() turtle.setposition(-150, 50) turtle.down() turtle.color("green") turtle.begin_fill() for i in range (5): turtle.forward(100) turtle.left(144) turtle.end_fill()



Kun je nog meer sterren op één tekenblaadje maken? Kopieer en plak de code voor één ster en plak het onderaan je programma. Pas turtle.setposition(x, y) aan met andere waarde voor x en y. Test je programma met F5

Ondersteun deze website!