Welkom op Codingkids

Programmeren voor kinderen

GPIO button input met Scratch

Je hebt nodig: een breadboard, male to female jumper wires, en een button.

breadboard

Breadboard

kabeltjes

Male to Female jumper wires

button

Button, drukknop

Button aansluiten

We gaan pin 9 (Ground) en pin 3 (GPIO2) gebruiken om de button aan te sluiten. Kijk nog eens goed naar onderstaande afbeelding voor de pinnummering:



Een kabeltje wordt aangesloten op pin 9 Ground (aarde). Een kabeltje wordt aangesloten op GPIO2. In het voorbeeld hieronder kun je zien hoe de button op het Breadboard zit en hoe de kabeltjes zijn aangesloten.



Scratch programma

Sinds de Rasbian Jessie versie van september 2015 zit er in het Scratch programma een GPIO server. Je hoeft dan niks extra's te installeren om te gaan werken met GPIO. Je kunt de GPIO server aanzetten door in het menu op Bewerken te klikken en daarna op Start GPIO server.

Button test

In het blokje zend signaal moet je aangeven dat GPIO2 gebruikt wordt als input pin. Klik in het blokje op nieuw/edit en typ dan config2in. Klik daarna alvast één keer op het groene vlaggetje zodat gpio2 ook in het lichtblauwe blokje komt. Als je dit niet doet dan staat gpio2 nog niet in de lijst. Is je programma klaar? Test het uit.



Led aanzetten met button

We weten nu dat je programma werkt en we kunnen verdergaan om een Led aan te zetten met deze button. We gebruiken daarvoor de vorige les: Knipper LED met Scratch samen met deze button les. Een kabeltje wordt aangesloten op Pin 6, dit is Ground (aarde). Een kabeltje wordt aangesloten op Pin 7 (GPIO4). Je breadboard ziet er dan uit zoals hieronder:

Daarna moeten we een Scratch programma schrijven waarmee de Led aan gaat als de button wordt ingedrukt. Je Scratch programma ziet er dan zo uit:







Share on Facebook Share on Google+ Share on LinkedIn Share on Twitter





Ondersteun deze website!