Welkom op Codingkids

Programmeren voor kinderen

Pibrella met Scratch

Met de Pibrella op je Raspberry Pi kun je bijvoorbeeld motortjes laten draaien, de 3 leds programmeren als stoplicht of de button en buzzer programmeren. Je kunt kiezen of je de Pibrella met Python of met Scratch wilt programmeren. Voor de Python handleiding kun je kijken op: Pibrella met Python

Installeren

Voor je de Pibrella kunt gebruiken moet je eerst de Pibrella software installeren. Open de Terminal op je Raspberry Pi en kopieer en plak de volgende Linux commando's in je Terminal:

sudo apt-get update sudo apt-get upgrade sudo apt-get install python3-pip sudo pip-3.2 install pibrella



Pibrella op de Raspberry Pi 2

Bekijk op de afbeelding hoe je de Pibrella op de GPIO van de Raspberry Pi plaatst. De Raspberry Pi moet wel eerst uit zijn. Zodra hij goed geplaatst is kan je de Pi weer aanzetten.



Programmeren

Om de GPIO en Pibrella met Scratch te programmeren moet je ScratchGPIO installeren. Kopieer de onderstaande regels in je Terminal om het te installeren:

wget https://bit.ly/1wxrqdp -O isgh7.sh

en daarna

sudo bash isgh7.sh



Op het bureaublad van de Pi zie je nu 2 nieuwe snelkoppelingen naar Scratch: ScratchGPIO7 en ScratchGPIO7plus. Het maakt niet uit welke je gebruikt.

Scratch GPIO

Rijdende auto met stoplicht op de Pibrella

Open ScratchGPIO7 en klik op het wereldbolletje links boven en zet de taal op Nederlands. Verwijder daarna de kat. Rechtsklikken en dan verwijderen.

scratch kat verwijderen

Open dan een nieuwe sprite (afbeelding) uit het mapje. Kies uit de map Transportation een auto.

Klik dan op scherm. En klik op Achtergronden en kies de map Outdoors en kies night-city-with-. Je kunt daarna de witte achtergrond ook verwijderen door op het kruisje te klikken.

scratch achtergrond

Klik nu weer op de auto om het ScratchGPIO programma voor de auto te bouwen.



Klik op Variabelen en dan op Een nieuwe variable maken om de variabele AddOn te maken. Kijk naar het voorbeeld hieronder. Dit zorgt ervoor dat Scratch verbinding met de Pibrella kan maken.



Ga verder met een herhaal blok en daarin een als blok.



Zoek bij Functies (lichtgroen) het blokje = en zoek bij Waarnemen het blok waarde van sensor. Klik op het pijltje naast schuif en zoek onderaan switch.



Schuif beide in het als blok zoals je kunt zien op onderstaand voorbeeld. Typ achter het = teken on.



Zoek bij het onderdeel Besturen (gele blokjes) naar het blok zend signaal. Klik op het pijltje en klik op nieuw/edit. Zie afbeelding hieronder. Typ daarin GreenOn

.

Zet daaronder een wacht 1 tellen blokje, en verander de 1 naar 5.



Ga verder met het bouwen van het programma en gebruik daarbij onderstaande afbeelding met het complete programma.



Bekijk het programma op Scratch.mit.edu



Share on Facebook Share on Google+ Share on LinkedIn Share on Twitter





Ondersteun deze website!