Om te controleren of alle onderdelen van Sparki het doen kun je de afstandsbediening gebruiken. Sparki wordt geleverd met een infrarood afstandsbediening en op Sparki zit een infrarood ontvanger. De afstandsbediening communiceert met Sparki's ontvanger door snel knipperend onzichtbaar infrarood licht.
In deze les leer je met welke knoppen van de afstandsbediening je Sparki kunt laten bewegen. Je hoeft daarvoor niks te programmeren, het staat standaard al op het geheugen van Sparki vanuit de fabriek. Heb je zelf al een programma geupload naar Sparki dan werkt de aftandsbediening niet meer. Je kan in SparkiDuino de fabrieksintellingen terug zetten, klik dan op Bestand, Voorbeelden, Restore_Default en upload het programma.
Als alles goed werkt met de afstandsbediening kun je het programma van de afstandsbediening ook aanpassen, dan beslis jij zelf met welke knoppen Sparki dingen moet doen.
Zet Sparki niet op een tafel want als hij valt overleeft hij het niet!
Als je Sparki aan hebt gezet gaat hij vanzelf bewegen. Om hem te stoppen druk je op knop 7 van de afstandsbediening.
Zorg dat je met de afstandsbediening op Sparki richt en dat er geen voorwerpen tussen staan.
De pijltjes toetsen boven aan de afstandsbediening zijn voor het besturen van Sparki en voor de grijpers. Probeer het maar gewoon uit. Je kunt altijd op toets nummer 7 drukken om Sparki te laten stoppen.
Hieronder een uitleg van de nummers.
Nummers 1, 2 en 3 zijn voor de LED kleur op Sparki.
Nummer 1: LED is rood
Nummer 2: LED is groen
Nummer 3: LED is blauw
Nummers 4, 5 en 6 zijn voor de Sparki's ultrasonische ogen.
Nummer 4: ogen draaien links
Nummer 5: ogen gaan terug naar het midden
Nummer 6: ogen draaien naar rechts
Nummer 7: stopt het automatisch programma van Sparki.
Nummer 8: start het automatisch programma van Sparki.
Nummer 9: buzzer (zoemer)
De +, 0 and – doen niets:
Nu weet je hoe je Sparki kan laten bewegen. Het is niet zo erg als hij ergens tegenaan botst, laat hem alleen nergens vanaf vallen want dan is hij waarschijnlijk beschadigd.