Sparki heeft een buzzer, in het Nederlands kun je zeggen bieper of pieper. Het is ook echt alleen maar een piep geluid en geen mooi geluid. Je kunt wel de toonhoogte van de piepjes aanpassen en ook de toonduur, dus kort of lang.
Kijk eens naar het onderstaande programma. Je ziet dat met de eenvoudige regel: sparki.beep();
sparki gaat piepen. Daaronder staat een delay van 1 seconde omdat de toon anders
aan een stuk door gaat. Test dit programma maar eens uit op je Sparki.
#include <sparki.h> //voeg sparki's bibliotheek toe void setup() { } void loop() { sparki.beep(); // Sparki piept delay(1000); // wacht 1000 milliseconden }
Toonhoogtes kun je op de notenbalk aangeven met noten ♫, maar je kunt ook aangeven wat de frequentie van de noot is. Onder frequentie van geluid wordt het aantal trillingen per seconde verstaan. Bijvoorbeeld
een A noot heeft de frequentie van 440 herz, dat zijn 440 trillingen per seconde. Hoe meer trillingen per seconde hoe hoger de noot. Wil je de toonhoogte bij Sparki's buzzer aangeven dan zet je het getal van de frequentie tussen de haakjes: sparki.beep(440);
Expirimenteer maar eens met de volgende frequenties: 523, 587, 659, 698, 784, 880, 988, 1046
Wil je een voorbeeld van een toonladder zien? toonladder