Sparki heeft een LED met daarin 3 kleuren, rood, groen en blauw. De afkorting die we daarvoor gebruiken is RGB. Door deze 3 kleuren te mengen kun je alle kleuren krijgen. Kijk maar eens naar onderstaande afbeelding.
Je kunt de led een kleur geven door 3 getallen in te vullen op de plek van red, green, blue:
sparki.RGB(red, green, blue);
De getallen kunnen van 0 tot en met 100. Deze getallen bepalen de lichtsterkte. Bij een waarde van 0 zie je geen licht, bij een waarde van 100 is de lichtsterkte het sterkst. Als je de LED blauw wilt maken moet je dus de volgende getallen tussen de haakjes zetten (0,0,100). De 100 staat op de plek van blue. Maar je kunt ook blauw krijgen met (0,0,50) dan is de lichtsterkte gehalveerd.
Voorbeeld 1:
sparki.RGB(100, 0, 0); // De led wordt rood
Voorbeeld 2:
sparki.RGB(0, 100, 0); // De led wordt groen
Voorbeeld 3:
sparki.RGB(0, 0, 100); // De led wordt blauw
Voorbeeld 4:
sparki.RGB(100, 0, 100); // De led wordt paars
Op de afbeelding hieronder kun je de driehoek zien: R, G en B.Meng je R en de G dan krijg je Yellow (geel).Meng je B en R dan krijg je Magenta (paars).Meng je B en G dan krijg je Cyaan (lichtblauw).
Lichtkleuren mengen is anders dan verfkleuren mengen. Als je bijvoorbeeld met licht de keuren rood, groen en blauw mengt dan krijg je wit licht. Ga je deze kleuren met verf mengen dan krijg je een hele donkere kleur.
De primaire kleuren voor verf zijn: Magenta, Yellow, Cyaan
De primaire kleuren voor licht zijn: Red, Green, Blue
Nu kun je in SparkiDuino een programma schrijven waarbij de volgende 6 kleuren herhaald moeten worden:Red (rood),Green(groen), Blue (blauw), Magenta (paars), Yellow (geel) en Cyaan (lichtblauw). Gebruik daarbij ook een delay(); functie zodat je kunt aangeven hoelang een kleur zichtbaar moet blijven. Tip: als je één kleur hebt aangegeven met daaronder een delay, gebruik dan Ctrl C en Ctrl V voor handig kopiëren en plakken. Kun je dit zonder voorbeeld? Of wil je liever een voorbeeld klik dan hier: voorbeeld