Welkom op Codingkids

Programmeren voor kinderen

Geluiden maken met de Mini Speaker Circuit Playground Mini Speaker

De speaker of buzzer kan geprogrammeerd worden om op verschillende toonhoogte te piepen. Echt mooie muziek kan het niet maken, eerder leuke bliep geluidjes die je ook wel eens in een spelletje hoort.

Met de functie CircuitPlayground.playTone(frequency, duration_ms) kun je een geluid laten horen. De functie geef je twee argumenten mee: frequentie en tijdsduur. De toonhoogte geef je aan met frequentie, dit wordt uitgedrukt in Herz. Hoe hoger de frequentie hoe hoger de piep zal zijn. Dan geef je nog de tijdsduur van de toon aan in milliseconden.

Hieronder een voorbeeld van een toonladder van laag naar hoog.

toonladder

void loop(){ CircuitPlayground.playTone(261.6,500); // c CircuitPlayground.playTone(293.6,500); // d CircuitPlayground.playTone(329.6,500); // e CircuitPlayground.playTone(349.2,500); // f CircuitPlayground.playTone(391.9,500); // g CircuitPlayground.playTone(440, 500); // a CircuitPlayground.playTone(493.8,500); // b CircuitPlayground.playTone(523.2,500); // c }



Sirene

Om een soort brandalarm geluidseffect te maken moeten we de frequentie heel snel in stapjes omhoog laten gaan. Dit gaan we doen met een for() loop. In het voorbeeld hieronder zie je dat de variabele i de waarde 440 krijgt en kleiner moet blijven dan 880 en hij gaat in stapjes van 1 omhoog: i++, dit is hetzelfde als i=i+1.

void loop(){ for(int i=440;i<=880;i++) { CircuitPlayground.playTone(i,5); } }





Muziek uit bekende spelletjes

Mario tune

Hier vind je de code voor de tune van het spelletje Super Mario: Mario





Tetris tune

Hier vind je de code voor de tune van het spelletje Tetris: Tetris





Opdracht

Kun je zelf een bekende melodie of tune schrijven?

Terug naar de lessen





Share on Facebook Share on Google+ Share on LinkedIn Share on Twitter





Ondersteun deze website!